БЕ3ПЕКА ДІТЕЙ

Дорослі й діти із захопленням дивляться телепередачі про екстремальне виживання в умовах вічної мерзлоти або джунглів і, швидше за все, хотіли би бути схожими на мужніх героїв, про яких там розповідають. Але навички виживання, що допоможуть зберегти наших дітей цілими й неушкодженими, насправді більш прості та прозаїчні.

/Files/images/166635281_1705263493003245_4270422951268941170_n.jpg

!!!!придумайте секретний пароль!!!!

Ним може бути будь-яке слово або фраза, відома тільки вам і вашій дитині. Якщо раптом хтось до неї звернеться і скаже, що прийшов нібито на ваше прохання, дитина повинна буде попросити цю людину сказати їй пароль.

Поради про те, як розмовляти з дітьми про незнайомих людей

«Небезпечний незнайомець» – це той термін, який лише підвищує занепокоєння і при цьому ускладнює уявний пошук способів того, як допомогти дітям залишатись у безпеці.

Замість цього краще розповідайте про правила безпеки при зустрічі з «незнайомою людиною». Замість того щоб розповідати про щось погане і страшне, що іноді дійсно трапляється, краще зосередьтесь на навчанні й відпрацюванні тих навичок та особливостей поведінки, які ви хочете розвивати у своїх дітей для безпечного спілкування з незнайомими людьми.

Зберігайте спокій, коли розмовляєте з дітьми про незнайомців. Якщо ваш голос звучить тривожно, ця тривога передаватиметься дітям. Розповідь про «небезпечних незнайомців» або страшні історії можуть підсилити страх і занепокоєння будь-якої людини. Замість цього переконано розповідайте дітям, що ви вважаєте переважну більшість людей хорошими, а це означає, що більшість незнайомих людей теж хороші, але деякі з них мають проблеми, через які вони можуть ображати дітей.

Скажіть дітям, що вони не повинні боятись незнайомих людей, якщо будуть дотримуватись правил безпеки. Якщо діти перебувають на самоті, перше правило каже, що перед тим, як заговорити з незнайомими або малознайомими людьми, треба спитати дозвіл у батьків. Допоможіть дітям знайти конкретні приклади людей, яких вони добре знають, і тих, кого вони не знають, щоб дитина змогла в уяві змоделювати відповідну ситуацію.

У спілкуванні з підозрілими людьми навчіть дитину правила «трьох кроків»

  1. Сказати «ні» або, якщо знадобиться, почати кричати.
  2. Швидко піти або втекти від цієї людини.
  3. Попросити про допомогу інших дорослих.

Це просте, але дуже важливе правило безпеки, яке не дозволяє втягнути дитину в небезпечну розмову. Постарайтесь відпрацювати різні ситуації, у кожній з яких дитина буде проробляти ці «три кроки». Повторюйте стільки разів, скільки буде потрібно для вироблення потрібної звички. Пам'ятайте: дитині важко протистояти дорослій людині. Тому вона повинна знати, що відповідати дорослому «ні» абсолютно нормально й дозволено!Місія батьків полягає в тому, щоби зміцнити в дітях упевненість у собі і виховати самостійність. Діти мають право знати те, що може загрожувати їхній безпеці, а також те, що робити в небезпечній ситуації, яка вже виникла. Спілкування тут відіграє величезну роль. Розмовляйте з ними про це!

Рольові ігри, які допоможуть убезпечити дітей

Починати грати краще з раннього віку, але не тільки заради забави, а й заради безпеки. Спитайте в дитини, що б вона робила, якби загубилась у магазині? Або якби до неї підійшов незнайомий чоловік і почав щось запитувати?

Є багато сценаріїв рольових ігор, в які ви можете пограти. У міру дорослішання дитини сценарії повинні поступово ускладнюватись, але при цьому відповідати віку дитини.

Далі представлені десять потенційно небезпечних ситуацій і безпечні способи вийти з них. Спробуйте програти такі сценарії зі своєю дитиною. Спитайте в неї, як би вона повелася в кожній із запропонованих ситуацій, а після розкажіть, як би ви самі хотіли, щоб вона вчинила. Дайте дитині правильний приклад поведінки. Якщо вона буде знати, як повинна діяти у складних ситуаціях, то не розгубиться, якщо раптом потрапить у небезпечну ситуацію в реальному житті.

Ситуації в дитячому садку чи школі

Сценарій № 1

Ситуація: ти чекаєш, доки тебе заберуть з дитячого садка/школи, і незнайома доросла людина підходить до тебе й каже, що забрати тебе її попросили твої батьки. Вона може переконливо намагатись умовити тебе піти з нею (наприклад, батьки потрапили в аварію, у них проблеми з машиною або чоловік представився старим другом батька). Що б ти зробив?

Правильне рішення. Нехай дитина з безпечної відстані крикне: «Скажіть секретне слово?». Якщо людина його не називає, дитина в жодному разі не повинна йти з нею! Нехай біжить до будь-якого добре знайомого дорослого (вихователя/учителя, батьків або іншого працівника дитячого садка/школи). Якщо ви ще не придумали для себе секретне слово, тоді обов'язково зробіть це.

Виберіть слово, яке ви точно не забудете, але це не повинно бути чимось очевидним. Секретне слово повинні знати тільки члени сім'ї. Переконайтеся, що дитина запам'ятала, що запитувати кодове слово треба з безпечної відстані.

Сценарій № 2

Ситуація: ти вирушив із групою/класом на екскурсію або по якійсь іншій справі за межі дитячого садка/школи й тут ти зрозумів, що щось забув. Що ти будеш робити?

Правильне рішення. Діти ніколи не повинні залишати межі навчального закладу або залишатись без нагляду свого вихователя/класного керівника в місті, якщо вони нікому про це не сказали. Якщо вчитель дозволить піти кудись без усього класу, дитині слід піти разом з кимось із однокласників. Головне правило – нікуди не ходити одному.

Ситуації вдома

Сценарій № 3

Ситуація: ти один у кімнаті, а мама в ду́ші. Хтось дзвонить у двері, але мама не чує дзвінка. Ти підходиш до дверей, але не бачиш, хто за ними. Що тобі слід зробити?

Правильне рішення. Батьки повинні передбачити кілька варіантів виходу із цієї ситуації. Якщо хтось дзвонить у двері, діти можуть сказати мамі, що хтось біля дверей. Якщо мама дозволяє, то дитина може спитати, хто там. Якщо дитина не може сказати мамі, що хтось знаходиться біля дверей (наприклад, якщо мама не почула дитину), тоді вона в жодному разі не повинна підходити до дверей. Якщо дитина хоче спитати, хто прийшов, навіть якщо вона знає цю людину, то вона не повинна відкривати двері, доки мама не вийде з душу й не буде знаходитися поруч з нею.

Ситуації в магазині

Сценарій № 4

Ситуація: ти в зоомагазині дивишся на цуценят і чекаєш маму, яка щось купує в сусідньому відділі. Незнайомий чоловік підходить до тебе й каже, що біля магазину хтось залишив цуценят або кошенят, і якщо ти підеш з ним, то зможеш взяти собі вихованця абсолютно безкоштовно. Що ти зробиш?

Правильне рішення. Відразу ж крикнути «Ні! Ви не моя мама/мій тато!», а потім бігти до батьків чи працівника магазину. Батькам слід у кожному магазині завжди вказувати на працівників та їхню форму. Навчіть дітей, що не можна нікуди йти, не сказавши про це батькам, навіть якщо дитина знає цю людину.

Сценарій № 5

Ситуація: ти гуляєш по магазину, у той час як мама купує щось в іншому відділі, і хтось різко хапає тебе за руку й каже, що ти повинен піти з ним. Тебе починають вести до виходу і при цьому кажуть, щоб ти не кричав, інакше тобі зроблять боляче. Тобі страшно, і люди, які тебе оточують, не здогадуються, що в тебе неприємності. Що ти будеш робити?

Правильне рішення. Найголовніше – з раннього віку дитина повинна запам'ятати одне правило: ніколи нікуди не йти, не сказавши про це батькам, навіть якщо дитина знає цю людину. Можливо, дитина побоїться не послухатись дорослого, але вона повинна розуміти, що в такій ситуації така поведінка виправдана. Навчіть дитину кричати: «Допоможіть! Мене викрадають! Це не моя мама/не мій тато!». І робити це якомога голосніше, доки хтось не почує. Скажіть, щоб дитина перекидала та збивала все на своєму шляху (наприклад, товар з полиць) – це приверне увагу, і продовжувала кричати. Якщо старшу дитину тримають за руку, то вона може спробувати вирватись або впасти на підлогу й не ворушитись. У такому випадку дитину буде складніше підняти чи тягнути.

Ситуації на вулиці

Сценарій № 6

Ситуація: ти сидиш на лавочці зі своїми друзями, доки твоя мама розмовляє з іншими батьками. До вас підходить незнайомець і просить дозволу зробити твоє фото. Він каже тобі, що ти можеш стати відомим (тут слід назвати улюблений спорт дитини або його хобі). Що ти будеш робити?

Правильне рішення. Відразу ж крикнути «Ні!» й бігти до батьків або знайомих дорослих. Ніхто не має права фотографувати дитину без дозволу батьків. Дорослі, які переслідують дітей, можуть спробувати наблизитись до них за допомогою фотографій. Нагадуйте дітям про те, що вони мають право казати дорослим «ні».

Сценарій № 7

Ситуація: ти йдеш по вулиці, біля тебе зупиняється машина, у тебе питають про дорогу. Що ти будеш робити?

Правильне рішення. Не відповідати й відразу ж бігти в іншому напрямку до знайомих дорослих або в безпечне місце (це може бути будинок сусідів). Поясніть дитині, що дорослі не повинні питати в дітей про дорогу або ставити будь-які інші запитання. Нагадайте дитині про те, що в таких ситуаціях дорослим можна казати «ні» й не треба турбуватися про те, що вони образяться чи розгніваються.

Сценарій № 8

Ситуація: ти граєшся із друзями на дитячому майданчику, і хтось просить тебе спокійно й тихо з ним піти, тому що в нього є ніж або інший небезпечний предмет. Що ти будеш робити?

Правильне рішення. Якщо хтось загрожує тобі небезпечним предметом, головне – не мовчати! Треба робити все можливе, щоб утекти, – битись і кричати. Не дозволяйте себе викрасти. Ніколи не вірте такій брехні: «Я зроблю тобі та твоїй родині боляче, якщо ти не підеш зі мною». Дитина повинна вирватись будь-яким способом.

Сценарій № 9

Ситуація: ти один їдеш на велосипеді у своєму районі повз пішохода, і ця людина раптово намагається тебе схопити. Що ти будеш робити?

Правильне рішення. У першу чергу навчіть дитину завжди гуляти з кимось. Нагадуйте їй про те, що вона завжди повинна спробувати вирватись. Якщо дитина старша, вона може штовхнути велосипед вбік викрадача й побігти в іншому напрямку. Якщо дитина маленька, вона повинна відбиватися всіма силами й при цьому кричати: «Допоможіть! Мене викрадають! Це не моя мама/не мій тато!».

Ситуації в будь-якому місці

Сценарій № 10

Ситуація: незнайомець пропонує дати тобі гроші/ласощі/подарунок, якщо ти підеш з ним. Тобі кажуть, що батьки йому дозволили забрати тебе. Що ти будеш робити?

Правильне рішення. Навчіть дітей ніколи не брати гроші чи будь-який інший подарунок без дозволу батьків, особливо, якщо ці речі пропонує незнайома людина. Нехай дитина біжить до знайомих дорослих і кричить: «Це не моя мама/Це не мій тато!». Викрадачі часто пропонують дітям подарунки, щоби підібратись до них ближче. Навчіть своїх дітей ніколи не приймати навіть найбажанішу річ від незнайомців.

Батьки уникають обговорення таких ситуацій, тому що їм страшно подумати, що таке може статися з їхніми дітьми. Замість того щоби боятись, дайте дітям знання, які допоможуть їм убезпечити себе. Хоча рольові ігри з метоюбезпеки– справа серйозна, не варто лякати дітей. Вони не повинні боятись обігравати подібні сценарії. Ви повинні спілкуватися з ними спокійним тоном. Нагадайте дітям про те, що ви зробите все можливе, щоб убезпечити їх. Якщо батьки часто розігрують такі сценарії з дітьми, їхня реакція буде вироблятись на інстинктивному рівні. Не чекайте, доки станеться щось погане, допоможіть дитині бути готовою до несподіванок.

Серіал для батьків «Безпека дітей в інтернеті»

https://osvita.diia.gov.ua/courses/serial-dlya-batkiv-onlayn-bezpeka-ditey?fbclid=iwar2obd-sak_9qadfunpcyy6_vlpenwa8msnrrakl2wftohkyg–9tlm7drg

Кiлькiсть переглядiв: 275