Апетит дитини: поради батькам

Поганий апетит у дитини – скарга, яку педіатри чують практично від кожної матері. Зазвичай відмова від їжі відносять до розряду дитячих примх, але в деяких випадках це може бути тривожним симптомом, і його не можна ігнорувати.

Хронічне недоїдання небезпечно для нормального зростання дитини: результатами стають слабкість імунітету, зниження мозкової активності, погіршення пам’яті, часті хвороби і навіть відхилення в розвитку. З якої б причини воно не виникло, недоїдання – стрес для організму, при цьому він відчуває брак поживних речовин.

Поради дієтолога - Апетит у дітей

Як привчити дитину до здорової їжі - поради психолога Дар’ї Селіванової Як привчити дитину до здорової їжі - поради психолога Дар’ї СелівановоїЯк привчити дитину до здорової їжі - поради психолога Дар’ї Селіванової

Батьки, що беруть курс на примусове годування, вже незабаром переконуються, що в кінцевому підсумку воно не дає результатів. Якийсь час дитина, може і вживає необхідну кількість їжі, але з кожним разом годувати її стає все важче і важче, апетит у неї падає, терпіння обох сторін виснажується, а взаємне невдоволення зростає.

Насильницьке годування закріплює негативне ставлення до їжі.Ця істина, відома з практики, має цілком реальне фізіологічне пояснення.

Досвідчений педіатр минулого сторіччя М.Т.Дайхес, великий фахівець у питаннях дитячого харчування, писав: «Коли дитина стискає губки або відвертає голову, а тим більш енергійно відштовхує пропоновану їжу, то з цим активним оборонним рефлексом обов'язково пов'язується пригнічення, гальмування роботи харчового центру мозку, затримка виділення слини і шлункового соку, зниження апетиту ... Гальмівна реакція у дітей виникає дуже легко, швидко поширюється по півкулях мозку і може довго триматися. Це гальмівний стан вже настільки сильний, що пересилює збудливість харчового центру, яка повинна бути у голодної дитини до моменту її годування».

Таким чином, старання батьків, по суті, не досягають мети - апетит у дитини від їх дій не з'являється. До того ж вмовляння і погрози під час їжі вкрай непедагогічні, вони сприяють розвитку егоцентризму, впертості, примхливості.

Але все це, разом узяте не означає, що прихильники теорії «вільного харчування» беззастережно праві. Насамперед тому, що в даному випадку дитина часто не отримує необхідної їй кількості їжі, а ще частіше не отримує необхідного асортименту корисних речовин - білків, вуглеводів, жирів, мінералів, вітамінів. Харчування стає одностороннім, нерегулярним.

Педагогічна сторона «вільного харчування» теж не на висоті.Воно аж ніяк не сприяє вихованню дисциплінованості та організованості.

Отже, треба шукати інший шлях. І, насамперед, постаратися з'ясувати, чи не пов'язана втрата апетиту з яким-небудь захворюванням. Якщо таке припущення підтвердиться, необхідно спрямувати всі зусилля на зміцнення здоров'я дитини. Але і в цьому випадку, коли в основу відновлення апетиту повинні бути покладені рекомендовані лікарем лікувальні заходи, психологічний аспект харчування залишається.

Щоб правильно годувати дитину, треба не тільки знати, яка їй потрібна їжа і в якій кількості, треба ще й враховувати дитячу психологію. А батьки нерідко про це забувають.

Ось приклад. Трирічний Андрій грає в будівельника - за допомогою лопатки будує міст через «річку». Він, як кажуть, з головою поринув у роботу, і апетит поки що «не нагуляв». А в цей час мама в категоричній формі запрошує його обідати.Андрій відмовляється, упирається і, навіть сидячи за столом, як би не помічає тарілки з їжею - він подумки все ще в грі.Ситуація ускладнюється, коли мама починає проявляти занепокоєння, наполягає, щоб він з'їв все, що лежить на тарілці. Так виникає конфлікт.

А все було б набагато простіше, якби мама сказала Андрію: «Ось пограєшся ще трошки, і на будівництві буде оголошено перерву. Помиєш руки і підеш в їдальню ».

З великим апетитом їсть той, хто сідає за стіл у спокійному, доброму гуморі, а дитина - особливо. Якщо вона збуджена грою або щойно прийшла з прогулянки, дайте їй трохи заспокоїтися, відпочити, перш ніж почати годувати. А якщо дитина завинила, то не карайте перед їжею, перенесіть неприємну для неї розмову на інший час.

Величезну насолоду відчувають діти, допомагаючи мамі готувати обід: розкачувати тісто, витирати посуд, накривати на стіл. Вони пишаються тим, що виконують важливу справу. Після цього зовсім по-іншому сприймається їжа, та й апетит у дитини підвищується.

Дуже важливо, щоб подане блюдо було привабливим на вигляд, виглядало апетитно. Можна покласти на тарілку, наприклад, розрізану уздовж морквину. Це буде стовбур дерева. А крону зробити з нарізаних часточок круто звареного яйця. Пюре накласти то гіркою, то пірамідкою, то зробити з нього зайчика. Не треба відразу ставити на стіл все те, що потрібно з'їсти дитині за сніданком, обідом.

Не менш важливо і час від часу давати дитині відпочити від нашої опіки. Нехай пообідає одна або зі своєю улюбленою іграшкою. Нехай це займе набагато більше часу. Адже часто ми, самі того не помічаючи, змушуємо малюка їсти швидше, ніж він може, а це веде до того, що він починає їсти ще повільніше, чи зовсім кидає ложку. Підганяти, квапити не слід, але не потрібно також, і дозволяти розтягувати перебування за столом. На їжу повинно йти приблизно півгодини, адже апетит приходить під час їжі.

Дитина, що відмовилася від їжі, не повинна відчувати себе винною. Треба спокійно сказати їй: «Якщо не хочеш снідати, йди грайся - до обіду» - і, дійсно, до обідньої години нічого йому не пропонувати. Ні в якому разі не можна дати дитині зрозуміти, що своїм апетитом вона може доставити комусь радість або, навпаки, когось засмутити. Найкраще - бути доброзичливим і зберігати почуття гумору.

Маленька дитина непосидюча, рухлива. Тому й за їжею поводиться часом не дуже спокійно. Ймовірно, не слід робити занадто багато зауважень, інакше увага дитини може переключитися якраз на те, від чого ми хочемо її відвернути.За столом не тільки виявляються, але часом і формуються навички акуратності, зібраність, ввічливість. Але все це не приходить само собою. Домогтися цього значно легше, якщо ви зумієте створити під час їжі спокійну, доброзичливу атмосферу. І, головне, якомога менше повчань, зауважень!

Ставлення до їжі, обстановка і поведінка за столом нерозривно пов'язані з нашим способом життя, нашими поглядами, уявленнями. І виховання дитини, в тому числі і за столом, - це насамперед і виховання нас, дорослих.

головна запорука гарного апетиту – це регулярні прогулянки на свіжому повітрі і відмінний настрій, і самопочуття малюка.

Кiлькiсть переглядiв: 350