Важливі дії в стресовій ситуації
Якщо є можливість дій– подумати, яка допомога, які посильні дії-можливості є в стресовій ситуації.
- Грати. Лімбічна система мозку– активна під час страху та гри. Нехай у дітей там буде гра.
- Обіймати: кожен раз обіймаючи дитину, ми створюємо навколо неї додаткові кордони безпеки.
- Дозволити, якщо це необхідно, проявити напруга тілесно– побігати, пострибати, покричати.
- Малювати й розмальовувати мандали (малювати в колах), описувати долоньки, стопи, усе тіло, розмальовувати розмальовки з широкими межами– усе це допомагає повертати відчуття кордонів.
- Вибирати матеріали, над якими можна відчувати контроль– пластилін, глина, хлібний м’якуш, кінетичний пісок, тісто, малювати олійною пастеллю або восковою крейдою.
- Використовувати обривну аплікацію (руками рвати кольоровий папір на дрібні шматочки і з цих шматочків за допомогою клею-олівця робити колаж).
- Малювати олійною пастеллю на темному папері.
- Стрибати, масажувати ніжки.
- Робити дихальні вправи (видих довший за вдих)– свисток, флейта, мильні бульбашки, кульки.
- Малювати– майструвати будиночки, робити істот з будиночками на спинках (наприклад, равликів), грати зі сірниковими коробками.
- Фантазувати– малювати, моделювати, створювати уявний чарівний безпечний світ.
- Якщо зараз немає можливості трансформувати страх, створити для нього сейф– скриню, папку. Намалювати, покласти в “надійне місце”, міцно-міцно закрити. (Це дає тимчасовий перепочинок від страху).
- Створювати образ Зберігача (чогось більшого, ніж просто людина), Ангела, чарівного-провідника, Собаку тощо.
- Говорити щиро.
- Грати з водою. Уявляти воду, водний простір, спостерігати, як бурхливі хвилі трансформуються в баранці, малювати водний простір (нехай цей малюнок буде динамічним– починаємо з сильних хвиль, які поступово заспокоюються, тримати руки під водою, поступово зменшуючи натиск, тарабанити по воді долонями, знижуючи інтенсивність).
Кiлькiсть переглядiв: 107