Дослідження французського нейропсихолога М.Демюрже. Причини зниження інтелекту у дітей

/Files/images/unnamed.jpg

Доктор нейропсихології Мішель Демюрже: за останні два десятиліття коефіцієнт розумового розвитку (IQ) молоді не перестає падати, тоді як за всі роки ХХ століття, що минули з моменту появи цього поняття, IQ неухильно зростав. Падіння інтелекту показують багато досліджень, що проводилися у західних країнах. У Фінляндії та Норвегії, наприклад, визначення коефіцієнта IQ є обов'язковим при прийомі в армію молодих людей, тобто тест проводиться в широкому масштабі.

І якщо раніше вважали, що науковий прогрес повинен супроводжуватися зростанням інтелекту людини — цьому сприяють поліпшення умов життя, підвищення рівня освіти — то тепер це вже не є незаперечною істиною. Починаючи з 2000-х років середній IQ молоді саме в розвинених країнах поступово знижується. Франція не виняток: з 1999 по 2009 року середній IQ французів знизився на 3,8 пункту.

Вчені задалися питанням: у чому причина зниження розумових здібностей молоді? Зазвичай у відповідь наводять кілька факторів. По-перше, називають екологічний фактор. Багато досліджень показують негативний вплив забрудненої атмосфери і продуктів харчування на розвиток мозку у дітей.

Існують численні медичні дослідження, які доводять згубний вплив на мозок дитини присутніх в атмосфері важких металів (свинцю і ртуті) або використовуваних у сільському господарстві та побутової хімії ендокринних руйнівників (пестицидів, полімерів).

Імперія розваг

Фактор, про який все більше говорять останнім часом, — це вплив всіляких «екранів» на розвиваючийся мозок дитини. Під екранами розуміють як телевізор (дивлячись який дитина залишається пасивною), так і різного роду гаджети: ігрові приставки, смартфони і планшети.

Доктор наук в області нейропсихології Мішель Демюрже перерахував негативні наслідки довготривалого використання екранів дітьми. Це відставання в розвитку мовлення у самих маленьких, проблеми з моторикою, порушення пам'яті, погана концентрація, порушення сну, зниження креативності мислення і різні емоційні розлади (депресія, агресивність і схильність до аддикциям).

Як пояснює Мішель Демюрже, вивчення цієї проблеми почалося давно, задовго до появи смартфонів і планшетів. Перші дослідження стосувалися часу, який діти проводять біля телевізора. Потім вчені зайнялися проблемою розповсюдження комп'ютерних ігор. І кожен раз, за словами Мішеля Демюрже, дослідники приходили до одних і тих же результатів: чим більше часу дитина проводив перед екраном, тим сильніше проявлялися названі вище негативні наслідки.

У своїй книзі «Фабрика екранних ідіотів» французький нейропсихолог пояснив, що вже стало загальновідомим фактом: постійне використання екранів призводить до зниження IQ у дітей. Чим менше вік дитини, тим сильніше негативні наслідки, зазначив він в інтерв'ю Le Quotidien.

«Все залежить від віку. До шести років немає ніяких позитивних ефектів від використання екранів. Існує безліч досліджень, які показують, що у дітей до шести років, які використовують екрани по 10-15 хвилин в день, вже спостерігаються негативні наслідки, що впливають на їх розвиток. Чим раніше діти отримують доступ до екранів, тим більше у них розвивається залежність в більш пізньому віці. Жодне дослідження не показує позитивного ефекту від використання екранів дітьми до шести років, всі відзначають тільки негативні».

Тотальне зниження IQ у дітей

Як зазначає Мішель Демюрже, розвиток мови і розумових здібностей у дітей відбувається в процесі живого спілкування:

«Звичайно, потрібно жити в ногу з епохою, але наш мозок до цього не пристосований, він сформувався в епоху неандертальця. Як він працює: якщо ви мені даєте інформацію безпосередньо, мій мозок відгукується, його нейрони починають працювати. Якщо ж я отримую інформацію з екрану, то нейрони не будуть реагувати — чи будуть, але значно менше. Якщо ви говорите маленькій дитині назву кольору, наприклад, "зелений", три рази поспіль, то він вивчить це слово. Якщо він почує те ж слово з екрану, то, за різними дослідженнями, дитині необхідно від двадцяти до шістдесяти разів, щоб вивчити нове для нього слово.

Іншими словами, наш мозок влаштований так, що йому необхідно спілкуватися з людьми. Еволюція зробила його таким. Для грудних дітей просто життєво необхідно спілкуватися з живими людьми. У більш пізньому віці це теж важливо. При цьому спілкуванні мозок обробляє інформацію інакше, ніж коли він отримує її з екрану. Розвиток мови відбувається під час розмови. Коли в будинку вимкнені всі екрани, дитина чує близько тисячі слів на годину. А якщо дитина сидить перед екраном, то ви говорите йому приблизно 100-150 слів за годину. При цьому доведено, що когнітивний розвиток залежить від кількості "отримуваних" слів, особливо в ранньому віці".

У більш старшому віці постійне користування екранами призводить до зниження шкільних результатів учня. Крім впливу на IQ, виникає й інша проблема: сидячи перед екранами, діти мало рухаються, що призводить до ожиріння.

«Щоб нормально розвиватися, дитячому мозку потрібен спокій. При постійному шумі розвиваються гіперактивність і проблеми зі сном і з концентрацією уваги. Крім цього, використання планшетів і смартфонів розвиває адиктивну поведінку — тобто привчає до культури постійної розваги: при використанні комп'ютерних ігор в мозку постійно активується система компенсації і отримання задоволення, без якої дитина вже не може робити розумові зусилля», — пояснює Мішель Демюрже.

Мішель Демюрже радить взагалі не давати доступу до смартфонів і планшетів дітям до шести років. Початківцям школярам, на його думку, дозволено користуватися цими гаджетами до півгодини в день, а дітям старшого віку — не більше години в день.

Кiлькiсть переглядiв: 253