Діти, що надходять в дошкільний заклад, ведуть себе неоднаково. Особливості їхньої поведінки в значній мірі визначаються тими потребами, які склалися до моменту приходудо групи. Можна виділити приблизно три групи дітей за притаманними їм відмінностями в поведінці і потреби в спілкуванні

Перша група - це діти, у яких переважає потреба вспілкуванні з близькими дорослими, в очікуванні тільки від них уваги, ласки, доброти, відомостей про навколишне.

Друга група - це діти, уяких вже сформувалася потреба в спілкуванні не тільки зблизькими, а й з іншими дорослими, в спільних з ними діях іотриманні від них відомостей про навколишне.

Третя група - це діти, які відчувають потребу в активних самостійних діях. Якщодо надходження в дитячий сад дитина постійно перебував з мамою або збабусею, то вранці, коли її приводять в дошкільний заклад, зплачем розлучається з рідними. Потім весь день чекає їх приходу, плаче,відмовляється від будь-яких пропозицій вихователя, не хоче грати здітьми. Вона не сідає за стіл, протестує проти їжі, проти укладанняспати, і так повторюється день у день.

Плач при уході близької людини, вигуки типу: «хочу додому!»,«де моя мама?», Негативне ставлення до персоналу, до дітей групи, допропозицій пограти - і бурхлива радість при поверненні мамиє яскравим показником того, що у дитини не розвинена потребаспілкування зі сторонніми. При надходженні в дошкільний закладплачуть в основному діти, яких можна умовно віднести до першої групи(потреба в спілкуванні тільки з близькими людьми).

Вони глибоко переживають розлуку з близькими, тому що досвіду спілкування зі сторонніми не мають, не готові вступати з ними в контакт. Як правило, чим вуже коло спілкування в родині, тим довшє відбувається адаптування дитини в дошкільному закладі. Діти, умовно віднесені до другої групи, до надходження в дошкільний заклад набули досвіду спілкування з дорослими, які не

є членами сім'ї. Це досвід спілкування з далекими родичами, з сусідами. Прийшовши в групу, вони постійно спостерігають за вихователем, наслідують його дії, задають питання. Поки вихователь поряд, дитина спокійна, але дітей вона боїться і тримається від них на відстані

У дітей третьої групи чітко виявляєтьсяпотреба в активних самостійних діях і спілкуванні здорослими. У практиці нерідкі випадки, коли дитина в перші дні приходить вгрупу спокійно, самостійно вибирає іграшки і починає з ними грати.

Змінапотреби в спілкуванні в період звикання протікаєприблизно в рамках трьох етапів:

I етап - потреба в спілкуванні з близькими дорослими якпотреба в отриманні від них ласки, уваги і відомостей пронавколишнє;

II етап - потреба в спілкуванні з дорослими як потреба вспівробітництво та отримання нових відомостей про навколишнє;

III етап - потреба в спілкуванні з дорослими на пізнавальнітеми і в активних самостійних діях.

Діти першої групи практично повинні пройти всі три етапи. Їхпотреба на першому етапі в ласці, увазі, прохання взяти на руки і т. д. важко задовольнити в умовах групи. Тому адаптація такихдітей проходить тривалий час, з ускладненнями (від 20 днів до 2-3 місяців).

Джерело: робота "Адаптація дітей раннього віку до умовдошкільної освітньої організації", Галімова і.Ю., 2017 р.

Кiлькiсть переглядiв: 145