Я та однолітки

Уміння взаємодіяти з іншими дітьми: разом гратися та виконувати завдання, обмінюватися матеріалами й іграшками, позитивно спілкуватися (говорити самому, слухати інших). Змінювати ролі й поведінку залежно від ситуації.

Щоб маленькі діти могли вільно досліджувати своє середовище, взаємодіяти з іншими, розвивати відчуття свого «я» та впевненість у собі, їм треба відчувати емоційну й фізичну безпеку. Взаємодія з однолітками – це уміння навчитися безпечно спілкуватися (як у дитинстві, так і в дорослому житті), обмінюючись ідеями, знаннями, досвідом. Взаємодіючи з однолітками, дитина проявляє активність, розвиває здорове уявлення про себе й позитивну самооцінку, стає незалежнішою, навчається ділитись іграшками, а пізніше – ідеями, виявляти зацікавленість у тому, що роблять інші, просити про допомогу й допомагати іншим, заспокоювати їх, висловлювати схвалення чи ділитися радістю.

Роль дорослих – підтримувати взаємодію між дітьми й моделювати її.

Міжособистісний рівень розвитку важливий в опануванні дитиною світу. Він готує її до різноманітних соціальних ролей, до вміння співпрацювати й почуватися впевнено у світі людей.

Сходинки розвитку навички

1. Цікавиться іншими дітьми, розуміє, хто з них ровесники

Розкажи:

Розкажіть історію про те, як ви гралися на подвір’ї. Вашу увагу завжди привертали інші діти. Ви брали свої іграшки й радісно бігли до них, щоб гратися разом.

Зроби:

· Переглядаючи журнали чи книжки з картинками, пограйте з дитиною в гру, в якій треба показати, де діти й де дорослі.

· Пофантазуйте, як би звали цих дітей, скільки б їм було років, чим би вони цікавилися, у що любили б гратися. Запитайте, чи дружила б дитина з цим хлопчиком/дівчинкою.

Спитай:

Чи звертає моя дитина увагу на інших дітей, які граються? Чи охоче приєднується до спільної діяльності?

2. Приєднується до гри, коли пропонують, або приєднується сама, питаючи дозволу

Розкажи:

Розкажіть, як ви спостерігали за грою дітей. Спочатку ви вагалися, чи підійти до них, але дуже хотіли приєднатися до веселої гри. Ви підійшли й запитали: «Можна з вами погратися?». Вам було радісно.

Зроби:

· Частіше самі запитуйте дитину: «Можна з тобою погратися? Можна взяти твою іграшку?».

· З іграшками потренуйтеся вітатися, називати своє ім’я, просити приєднатися до гри. Програйте різні варіанти: коли запрошення приймають і коли не приймають.

· Гра в котика й людину. Котик хоче гратися, намагається привернути увагу людини. Як він це робить? Якби кіт міг говорити, що він сказав би?

Спитай:

Чи може моя дитина самостійно приєднатися до гри? Чи запитує вона про це дозволу в дітей?

3. Дає свої іграшки іншим (ділиться, якщо хоче)

Розкажи:

Розкажіть, як любили ділитись іграшками й брали їх багато в дитсадок. Однак там не всі діти хотіли ділитися. Ви не засмучувалися, бо у вас було багато друзів.

Зроби:

Гра «Скнара й добряк».

Дорослий по черзі грає роль скнари/добряка, а дитина просить у нього іграшку. Потім вони міняються ролями. Скнара не віддає свого, але й не може взяти чужого. А добряк не може відмовити й усе своє віддає, залишаючись ні з чим. Ми запитуємо: «Як правильніше?». Разом доходимо думки: ми ділимося, коли готові до цього, але не віддаємо свого тільки через острах, що з нами не гратимуться.

Спитай:

Як допомогти дитині сформувати навичку ділитися? Чи ділиться моя дитина іграшками з іншими дітьми?

4. Ініціює розмови (самостійно підходить до дитини й ініціює спілкування)

Розкажи:

Розкажіть історію про те, як вам завжди хотілося спілкуватися з іншими дітьми й ви сміливо підходили до них, пропонували гратися разом, ділилися іграшками. Ви називали своє ім’я й запитували, як звати інших дітей. Від цього вам ставало радісно, ви почувалися впевнено.

Зроби:

Граємо в «прибульця», який щойно висадився на планету й досліджує життя на ній. Він підходить до різних предметів, принюхуючись і придивляючись. Підходить до людей, намагається й людину понюхати, а люди навчають його вітатися так, як заведено на Землі.

Спитай:

Чи ініціює моя дитина розмову з іншими дітьми? Що ви можете порадити, щоб розвивати цю навичку?

5. Бере участь у спільних видах діяльності

Розкажи:

Розкажіть, як вам подобалося гратись із дітьми. Ви любили, щоб інші діти приходили до вас у гості й ви разом малювали чи будували.

Зроби:

· Гра: треба вдвох нести повітряну кульку / книжку, не торкаючись до неї руками, а лише стискаючи частинами тіла. Акцентуйте увагу на слові «разом».

· Грайте в рольові ігри з багатьма персонажами.

· У кожного своя переносність контактів, свій темперамент; нервова система має ліміт спілкування. Кожна дитина витримує певну кількість дітей поруч. Дехто втомлюється від шуму, емоцій, рухів. Не чекайте від дитини того, що їй не до снаги.

Спитай:

Чи охоче моя дитина бере участь у діяльності з багатьма дітьми? Що їм допомагає домовитися? Як розвинути навичку робити щось разом?

6. Заохочує інших дітей до гри, робить дієві пропозиції різноманітними способами

Розкажи:

Розкажіть, як любили гратися з коробками: будували фортеці, автомобілі, будиночки для ляльок тощо. І щоразу це було щось нове. Вас із друзями/батьками так захоплювала гра, що час минав непомітно.

Зроби:

· Коли ви з дитиною на майданчику, з її дозволу запрошуйте до гри інших дітей. А потім відходьте далі, залишаючись у полі зору дитини.

· У рольових іграх пограйте в «запрошення» до гри.

· Пам’ятайте, що дитина не завжди має потребу в контактах.

Спитай:

Чи пропонує моя дитина іншим гратися разом? Як вона може запропонувати гру чи діяльність іншим дітям? Як заохотити дитину бути активнішою у своїй пропозиції спільної гри?

7. У взаємодії з іншими дітьми розрізняє їхні емоції й може їх підтримати

Розкажи:

Розкажіть, як у грі з іншими дітьми вам завжди було радісно, коли раділи інші, і сумно, коли інші сумували. Наприклад, коли ви бачили веселку, вам усім було радісно.

Зроби:

· Гра в котиків. Один із котиків поранив лапку й сумно нявчить, а другий йому допомагає, підтримує, співчуває. Один звалився з гірки й розлютився, а другий намагається його підтримати поглядом або дотиком.

· Коли бачите емоції дітей і дорослих, ставте дитині запитання або самі кажіть: «Напевно, він сумує, тому що… А якби це був ти, як би варто було тебе підтримати?»

Спитай:

Чи реагує моя дитина на емоції інших дітей? Чи розрізняє вона емоції дітей?

8. Виявляє прихильність і симпатію до однієї дитини чи кількох дітей, налагоджуючи дружні стосунки. Цінує друзів і сумує, коли їх немає поруч

Розкажи:

Розкажіть про те, як ви мали друзів, з якими товаришували багато років. Скажіть, що зараз у вас є друзі з дитинства й що вам сумно, коли ви довго не бачитеся, а ще – як радієте зустрічі.

Зроби:

· Намалюйте разом лист бабусі чи дідусю, які живуть окремо.

· Намалюйте «журнал / книгу дружби», де будуть портрети друзів, опис їхніх улюблених іграшок, звичок. Поговоріть про те, що, коли ми згадуємо про друзів, то начебто стаємо ближчими до них.

Спитай:

Як ви гадаєте, чи є в моєї дитини друзі в групі? Як дитина поводиться, якщо друзів з якоїсь причини цього дня немає? Чи може вона гратися з іншими дітьми? Що їй допомагає потоваришувати?

9. Ділиться своїми ідеями та приймає ідеї інших

Розкажи:

Розкажіть, як будували з друзями фортецю з піску біля водойми й обговорювали, який вона матиме вигляд. Від кожного звучало багато ідей. Мені сподобалась ідея мого друга, і я її підтримав. У нас вийшла велика й міцна фортеця, з якою ми гралися до вечора.

Зроби:

· На аркуші паперу по черзі разом з дитиною малюйте, додаючи по одній деталі. Наприкінці пофантазуйте, що у вас вийшло.

· Разом вигадайте диво-світ, в якому все можливо. І кожен з вас може по черзі додавати свою ідею про те, який цей світ.

· Разом по одному реченню складіть історію.

Спитай:

Чи ділиться моя дитина своїми ідеями з іншими? Чи підтримують її ідеї інші діти? Чи підтримує вона ідеї інших дітей?

10. Разом з іншими дітьми бере участь у різноманітних видах діяльності: разом граються, діляться секретами, розвивають фізичну й творчу активність

Розкажи:

Розкажіть історію про те, як вам було радісно гратися зі своїми друзями. Ви завжди щось вигадували, робили разом, ділилися своїми секретами. Щоразу ви радісно очікували нової зустрічі з друзями.

Зроби:

Поговоріть з дитиною про те, що діти в садочку роблять разом (одягаються, граються, ходять на вулицю, їдять, навчаються, лягають спати, майструють тощо). А що роблять разом брати й сестри? А що роблять разом люди в родині?

Спитай:

Чи може моя дитина вільно змінювати діяльність, приєднуючись до різних груп дітей? Що допомагає їй налаштуватися на спільну діяльність у різних групах?

Джерело: https://numo.mon.gov.ua/skills/ya-ta-odnolitki

Кiлькiсть переглядiв: 106