Різниця між дисципліною й насильством над дитиною

Батьки можуть і повинні привчати свою дитину до дисципліни. Завдання батьків – озвучити свої очікування від поведінки дитини, пояснити їй правила поводження, норми й моральні цінності. Дітей потрібно постійно дисциплінувати, щоб вони змогли вчитися на своїх помилках. Також дисципліна дає дитині безпеку, розуміння того, що вона може й чого не може.

Дисциплінування допомагає дитині вчитися і змінювати свою поведінку. Однак спроби батьків контролювати свою дитину можуть ставати надмірними, завдаючи їй шкоди. Коли йдеться про дисциплінування дітей, варто загострити увагу на досить тонкій межі між спробами батьків привчити дитину до дисципліни й насильством над нею.

Розгляньмо основні відмінності між дисципліною й насильством над дітьми:

  • Мета дисциплінування – створити впорядковане, стабільне, передбачуване й веселе навколишнє середовище, у якому дитина зможе нормально рости, розвиватися й отримувати задоволення від життя. Насильство над дитиною може призвести до того, що спроби її контролювати можуть стати надмірними й вийти за межі здорового глузду.
  • Насильство над дитиною більш непередбачуване, ніж дисциплінування. Діти, які зазнали насильства, не розуміють, що викликало таку реакцію батьків. У випадку насильства дитині не зрозумілі правила й наслідки за їх порушення.

Насильство над дитиною ніколи не слід розглядати як метод дисциплінування. Дисциплінування також не варто вважати проявом насильства. Але іноді, намагаючись прищепити дитині правила поведінки, батьки опиняються на межі насильства, часто – несвідомо. Це відбувається настільки швидко, що батьки не встигають відстежити свої емоції й помітити небезпеку, що насувається.

Коли батьків переповнюють емоції, вони припиняють адекватно сприймати свої дії та їх наслідки. Відчуваючи гнів, батьки не в змозі сприймати ситуацію очима дитини. У підсумку спілкування стає неможливим, а разом із цим втрачається здатність навчити дитину чого-небудь.

Тому батькам дуже важливо вміти вчасно зупинитися. Це дає змогу не переступати межу між дисципліною і насильством. Придумайте з дитиною умовний жест, який означає, що вам необхідно зробити паузу. Якщо ви вважаєте, що дитина повинна бути покарана, не матиме особливого значення, якщо ви зробите це через 10 секунд. Але цього часу вам вистачить, щоб кілька разів глибоко вдихнути й угамувати емоції. І, можливо, за цей проміжок часу ви зміните своє рішення.

Методи дисциплінування та вік дитини

Методи дисциплінування, що використовуються батьками, повинні ґрунтуватись на відповідних віку очікуваннях. Наприклад, пояснюючи однорічному малюку, чому його сварять за те, що він ударив братика, ви не просунетесь далеко, оскільки дитина ще не може зрозуміти вашу аргументацію. Далі у статті пропонуються найбільш ефективні методи та прийоми, що враховують особливості віку дітей.​

  • Позитивне підкріплення – зосередження уваги на позитивній, а не на поганій поведінці. Батьківська увага – це одна з найпотужніших форм позитивного підкріплення.
  • Переспрямування – цей прийом передбачає простий акт переспрямування своєї дитини на правильну поведінку.
  • Словесна інструкція/пояснення – пояснення того, чого ви хочете від дитини, і головне, чому ви цього хочете, може допомогти їй розвивати розважливість і вміння розуміти ситуацію.
  • Тайм-аут – даний прийом передбачає фізичне вилучення дитини із проблемної ситуації. Дитину відправляють на нейтральну, «нудну» територію, наприклад, у кут кімнати без іграшок і телебачення, ігнорують її, доки вона не заспокоїться. Тайм-аути не повинні тривати довше п'яти хвилин. Правило передбачає одну хвилину покарання на один рік життя дитини.
  • Установлення правил – пояснюйте ваші правила й будьте готові повторювати їх, доки дитина не навчиться дотримуватись їх самостійно.
  • Заборона виходити з дому (обмеження переміщень) – ця методика покарання ефективна при взаємодії з дітьми шкільного віку та підлітками, вона передбачає обмеження свободи пересування вашої дитини в рамках певного місця, як правило, вдома або в межах дитячої кімнати.
  • Позбавлення привілеїв – діти повинні знати, що привілеї приходять з відповідальністю, їх треба заробити. Для більшої ефективності цей метод треба застосовувати рідко. Використовуючи його, ви на певний час позбавляєте дитину привілеїв, тобто того, що вона цінує, наприклад, перегляду телевізора або гри із другом.

​Вік:

Від народження до півтора років

Ефективні методи:

  • Позитивне підкріплення.
  • Переспрямування.

​Неефективні методи:

  • Словесна інструкція/пояснення.
  • Тайм-аут.
  • Установлення правил.
  • Заборона виходити з дому.
  • Позбавлення привілеїв.

​Від півтора до трьох років

Ефективні методи:

  • Позитивне підкріплення.
  • Переспрямування.
  • Словесна інструкція/пояснення.
  • Тайм-аут.

​Неефективні методи:

  • Установлення правил.
  • Заборона виходити з дому.
  • Позбавлення привілеїв.

​Від чотирьох до дванадцяти років

Ефективні методи:

  • Позитивне підкріплення.
  • Переспрямування.
  • Словесна інструкція/пояснення.
  • Тайм-аут.
  • Установлення правил.
  • Заборона виходити з дому.
  • Позбавлення привілеїв.
Кiлькiсть переглядiв: 162