Важливість ро3витку уваги

Цінність функції уваги та розвиненості її властивостей полягають у тому, що дитина серед безлічі подразників, які діють на неї, обирає потрібні, важливі, а інші гальмує, обираючи програму дій.

Увага завжди тісно пов'язана з діяльністю дитини, вона слугує внутрішньою умовою психічної активності. 3авдяки увазі об'єкти зовнішнього світу та цілеспрямована діяльність переходять до свідомості та обумовлює успішність будь-якої діяльності.

Багата чисельність наукових праць показали, що успішність навчання залежить від рівня сформованості властивостей уваги. Успішність навчальної діяльності дітей залежить не тільки від розвитку властивостей уваги, а від їх єдності.

В дослідженнях психологи виокремлюють властивість уваги – обсяг та стійкість, який визначається кількістю об’єктів, що дитина може охопити одночасно,переключення

Успішність навчальної діяльності дітей залежить від рівня сформованості у них кожної властивості уваги, при цьому вони взаємопов’язані.

Цілеспрямована фізична та розумова діяльність дитини можлива при сформованості уваги, бо дитина повинна бути уважною до об'єктів, перебігу діяльності та її наслідків. Успішне засвоєння знань можливе при розвиненості уваги, яка спрямовує і зосереджує психічну діяльність дитини на певному завданні. Увага забезпечує аналіз змін, можливість виділяти різноманітні властивості та характеристики об’єктів; швидкість оперування матеріалом; активізацію мисленнєвої діяльності тощо. Функції уваги – виділяти головне (потрібне) серед інформаційного та життєвого потоку та гальмувати те, що не важливо чи не потрібно на данний час.

Основні властивості уваги

Увага має 5 основних властивостей:

Стійкість увагивиявляється в здатності тривалий час утримуватися на будь-якому об'єкті, не відволікаючись і не послаблюючись. Стійкість залежить від:

1. складності завдання

2. наявності перешкод

3. установки й інтересу

4. особливостей нервової системи

Зосередженість (концентрація)— це утримання уваги на якому-небудь об'єкті. Таке утримання означає виділення «об'єкта» як деякої фігури із загального тла. Оскільки рівень ясності і виразності визначається інтенсивністю зв'язку з об'єктом, або стороною діяльності, при цьому концентрованість уваги виражатиме інтенсивність цього зв'язку. Таким чином, під концентрацією уваги розуміють інтенсивність зосередження свідомості на об'єкті.

Здатність до переключення уваги— навмисне її переведення з одного об'єкта на інший, з одного виду діяльності на інший. Можна говорити про повне й неповне переключення. У першому випадку попередня діяльність не гальмує ту, на яку була переключена увага, у другому— така інтерференція присутня.

Існують деякі закономірності переключення:

· успішність переключення знижується під час переходу від легкої до важкої діяльності;

· чим цікавіша була попередня й менш цікава подальша діяльність, тим важче переключення;

· перехід до нової діяльності значно важчий, якщо не довершена попередня;

· при глибокому зосередженні переключення досягається із суттєвим зусиллям; ясність і чіткість мети нової діяльності, її значимість для особистості поліпшують переключення.

Розподіл увагиполягає в здатності роззосередити увагу на значному просторі, паралельно виконувати кілька видів діяльності або робити кілька різних дій. Розподіл уваги залежить від психологічного й фізіологічного стану людини. У разістомлення, під час виконання складних видів діяльності, які вимагають підвищеної концентрації уваги, область розподілу звичайно звужується.

Обсяг уваги— це така її характеристика, яка визначається кількістю інформації, здатної одночасно зберігатись у сфері підвищеної уваги (свідомості) людини.

Дитина сприймає не всю інформацію з оточуючого середовища, а тільки значущу для неї. Увага налаштовує дитину на сприйняття пріоритетної інформації і виконання поставлених задач.

В данному віці увага нестійка і причина тому - слабкість гальмувальних процесів.

Дітей в першу чергу приваблюють зовнішні яскраві ознаки предмету , вони ще не можуть зосередитися і детально розглянути інші особливості, побачити в них щось суттєве. Ці особливості уваги дітей, пов’язані з віковими особливостями вищої нервової діяльності та посилюються недостатньою їх підготовленістю до навчальної праці. Стійкість уваги формується інтересом та доступністю навчального матеріалу. Вона формується не легко та без необхідної стимуляції може відбутися «відкат» у розвитку. Однією з особливостей уваги є низький рівень її диференційованості - дитина охоплює пояснення вчителя, не виділяючи суттєвого і другорядного. Довільна увага є планомірною як контроль за дією. Мимовільна увага характеризується ситуативністю, тобото тим, що «саме по собі впадає в око». Їх увага відрізняється невеликим обсягом, діти можуть зосереджено займатися однією справою протягом 10-20 хвилин.

Неуважність може носити різні причини:

1) перевтома дитини. Для дитини важливий режим дня- достатній сон, ввечері уникати збудливих занять тощо;

2) порушення правильного дихання, що порушує постачання мозку кисню;

3) їх недостатня розумова активність. Це відбувається, коли подача навчального матеріалу монотонна та довготривала.

Стійкість уваги у дітей розвивається за допомогою відповідного дидактичного матеріалу. Розвивальні завдання можуть включати спрямування уваги на навчальний матеріал; тривалу концентрацію уваги учнів на різних видах завдань; виявлення розуміння учнями змісту навчального матеріалу; якості та точності виконання завдань на різних етапах уроку.

Переключення та точність уваги у дівтей розвивається при переході від одного виду діяльності до іншого, спрямуванні уваги на декілька об’єктів тощо

Кiлькiсть переглядiв: 100