"ВІСІМ КРОКІВ"

до слухняної дитини

/Files/images/ne_slushaet_1400817194.jpg

Ви говорите дитині: «Потрібно вмитися» або «Помий руки!», А вона вас не слухається. Ви нагадуєте, що пора відірватися від комп'ютера і сісти за уроки, вона невдоволено морщиться: «Відчепися!» - Звичайно, це непорядок.

Вік, в якому алгоритм «Вісім кроків» працює найкращим чином - від 2 до 12 років. Після 12 років дитини повинна вже стати вашим другом і помічником, ви здійснюєте вже не стільки її виховання, а допомагаєте їй в її самовихованні, допомагаєте їй найкращим чином вирішувати життєві завдання.

Крок 1: Прибудова.

Як казав Король із казки Антуана Сент-Екзюпері "Маленький принц", управляти сходом сонця легко, треба тільки знати, коли схід відбувається. Скажіть в потрібний момент: "Сонце, піднімайся!", і ви станете володарем восходіння сонця... Також і дитина: якщо дитина вас поки не слухається, вона все одно щось робить. Ідіть від того, що є, прибудовуйтесь до того, що вона робить, і направляючи її активність в потрібну вам сторону.

Дитина бігає, ви їй кричіть: "Молодець, швидше, швидше!" - вона радісно додає швидкості.

Сіли за стіл, ви знаєте, що дитина любить, до чого вона все одно буде тягнутися. Випередить її: "Бери свої улюблені хлібці!" Ви сказали - вона взяла.

Маленький Микита любить плескати в долоньки. "Як Микита плескає в долоні? - Молодець, Микита! А тепер, Микита, покажи як гуде машина! ... Чудово!" - ви привчаєте його робити те, що ви йому говорите. Йому півтора року, і він вже привчається вас слухати і слухатися.

Не можеш впоратися - очоль. Не можете (поки) керувати поведінкою дитини - прибудовуйтесь до того, що вона все одно робить, і що хочеться робити їй самій.

Крок 2: Приручення: привчити приходити, коли кличуть.

Ви знаєте, що таке "привадить"? Рибак кидає в річку підживлення - принаджує рибу. Коли давня людина вирішила приручати диких собак, вона також починала з приручення, потім починала їх підгодовувати, після – погладжувати та поступово привчила їх підбігати до себе, коли вона їх кличе. А ви своїх дітей вже приручили? Вони прибігають до вас, коли ви їх кличите? Якщо ваші діти ще «дикі», починайте, як древні люди, з їх приручення.

Ваша дитина любить хрумкать яблучка або гризти печиво: ваше завдання зробити так, щоб доступ до цих солодощів був не вільним, а тільки через вас. У вазочці цього немає, ви дитині це можете дати. Тепер ви не чекаєте, поки вона почне у вас клянчити, а самі, вибравши хороший час, оголошуєте: "Хто хоче смачне яблуко, швидко біжить до мене!", "Печиво, печиво, смачні печеньки для слухняних діточок". Діти біжать, ви пригощаєте і гладите по голівці: "Молодці, як ви швидко підбігаєте до мами!". Ось полювання і відбулася - ви вже привчаєте дітей приходити до вас, коли ви їх звете.

Приваживайте до себе вашу дитину - і хваліть її, коли вона до вас приходить! Привадой може бути не тільки їжа, а все, що подобається дитині: і видавити крем на торт, і порізати хліб, і час, коли ви можете пограти з дитиною в ігри, які він любить. "У мами є п'ять хвилин! Хто швидко прибіжить, може з нею пограти в піжмурки!". Важливо: якщо дитина прибігає, ви це підкріплюєте: даєте приваду і хваліть. Якщо дитина не поспішає підбігати, потім приходить і вимагає, ви приваду не даєте: "Все! Все вже скінчилося!", але підказуєте: "Коли мама кличе, треба бігти швидко!". Привчайте дитину виконувати ваші прохання, підкріплюючи це радістю.

Крок 3. Спокійна присутність і формат.

Маленькі діти вас не слухаються не тому, що вони вас не поважають, а тому що вони ніколи не вміли слухатися. І себе не вміють слухатися. Ними володіє їх тіло, а вони своїм тілом не володіють. Що робити? Вчити їх володіти своїм тілом.

Ваша дитина повинна навчитися спокійно стояти і сидіти, не кривляючись тілом і тримаючи вираз обличчя. Цьому вчать тренери на танцях і в спортивних секціях, вчителі у хороших школах, дорогі гувернантки і тата з армійським загартуванням в сім'ях. Багато речей дитина може засвоїти через ігри: "Замри!" (половина дітей завмирає, інша половина намагається їх розсмішити. Хто розсміявся - програв!).

Крок 4. Вчимося домовлятися.

Ваша дитина буде розумною, а не примхливою, якщо ви будете привчати її розумом користуватися. А для цього не пошкодуйте час, пояснюйте дитині, що добре і що погано, і навчіть її домовлятися. Можете пробувати розумно розмовляти з дитиною навіть в два роки, а якщо вашій дитині вже три роки - це вже обов'язково. Вчіть дитину домовлятися і виконувати домовленості!

Ви з дитиною на дитячому майданчику, вам пора вже йти, а дитина йти не хоче, їй хочеться грати ще. Просто скомандувати? - Дитина може почати протестувати ревом. Що робити? Домовлятися. Перша домовленість - перед тим, як прийти на дитячий майданчик. "Ти хочеш піти на дитячий майданчик, але довго ми там грати не можемо, мені потрібно буде повернутися додому, готувати обід. Ти обіцяєш мені, що коли я скажу, що нам пора, ти не будеш плакати, а попрощаешься з усіма дітьми і підеш зі мною додому? Ти мене не затримаешь?" Друга розмова - коли вам пора йти. Швидше за все, дитина почне нити: "Мам, я ще трохи!". Тут ваше завдання спокійно відрізати її від гравців і обговорити, як у такій ситуації вести себе правильно. "Якщо обіцяв, що не будеш нити і плакати, коли треба йти додому - нити і плакати не можна. Інакше як же тобі будуть вірити в наступний раз?"

Тут важливо, щоб повага до домовленостей підтримували всі близькі дорослі, позиція одна: "Домовилися - треба виконувати. А хто не виконує домовленості - той порушник, капризун і маленький, нічого серйозного йому не можна дозволяти". Ми домовляємося і не капризуємо.

Крок 5: Немає примх.

Слухняна дитина не тільки РОБИТЬ те, про що ви просите, вона ще ПЕРЕСТАЄ РОБИТИ те, що вам не подобається. Дитина пробує боротися з волею батьків через свої вередування й істерики, і ваше завдання на цьому етапі - перестати на них як-небудь реагувати. Привчайтеся робити свої справи, не реагуючи на капризи дитини - у тих випадках, коли у своїй правоті впевнені ви і самі знаєте, що вас підтримають всі.

Ви всі поспішаєте на поїзд, збираєте речі. У цьому випадку капризи дитини "Ну пограй зі мною!" будуть легко проігноровані усіма, включаючи бабусь. Привчайте дитину до того, що є справи важливі. Привчіть дитину до слова: "Це важливо". Якщо ви сіли перед нею і, дивлячись їй в очі, тримаючи її за плечі, спокійно і твердо говорите: "Дорослим зараз треба збиратися, а ми пограємо з тобою пізніше. Це важливо!" - то скоро дитина почне розуміти. Це - важливо!

Крок 6: Вимоги.

Ваша дитина вже швидко підбігає до вас, коли ви її кличете з чимось смачненьким, перестав вередувати і вже не влаштовує істерик. Як правило, вона зробить те, про що ви її попросили, але вона ще не звикла до того, що ви можете від неї щось всерйоз вимагати. Прохання - м'які, а вимоги жорсткі і обов'язкові. Ось прямо так і слухатися? На цьому кроці знову дійте послідовно, але акуратно, спочатку вимагайте мінімум і тільки тоді, коли вас підтримають всі.

Дитина вже достатньо підросла, щоб... щоб не забирати іграшку у інших дітей, щоб підняти самому рукавицю, яка впала, щоб покласти кашу собі в рот самостійно... - Завжди шукайте ті моменти, коли ваші вимоги будуть підтримані усіма оточуючими, щоб навіть бабусі хоча б промовчали.

Якщо ваших вимог на дитину забагато, якщо вона не встигає за вашими численними вимогами, або ви не маєте підтримки оточуючих - не тисніть. Як і політика, виховання - мистецтво можливого. Сам Наполеон вчив своїх полководців: "Віддавайте тільки ті накази, які будуть виконані".

Тим не менш, поступово прибирайте приваду як щось обов'язкове, починайте кликати дитину вже без того, щоб нагородити її чимось смачним. Дитину вже пора привчати до того, що якщо мама (тим більше тато) її зовуть, потрібно приходити просто тому, що її покликали. Якщо вона відразу не йде, - повторили, але домоглися. А тепер звернули її увагу на те, що вам довелося її чекати, і попросили приходити, коли мама кличе. Не треба лаятися, просто скажіть: "Коли мама кличе, треба приходити відразу!", - і поцілуйте! Потихеньку ваша дитина почне це засвоювати.

Крок 7: Обов'язки.

Вимоги - разові, а обов'язки - це система постійних вимог до дитини. Прийшла пора привчати дитину до того, що у кожного члена сім'ї є свої обов'язки, і вона повина брати участь у сімейних справах нарівні з мамою і татом. Пояснивши це дитині, починайте впевнено давати їй завдання, а й тут дійте поступово: нехай спочатку вибере собі обов'язки під силу, нехай вона робить те, що їй нескладно або тим більше навіть трохи хочеться.

Це крок, важчий для мам, ніж для дитини. Мамам дуже хочеться зробити все самим і не напружувати дитини. Так ось, шановні мами і в принципі батьки, подбайте про те, щоб у дитини завжди були справи, які їй потрібно робити на ваше прохання. У дитини не повинно затухати розуміння, що у неї є завдання, і вона повина це робити. Прибрати за собою ліжко, забрати за собою чашку, помити посуд, збігати в магазин - швидше за все, вам все це простіше і дешевше зробити самостійно, але ви - вихователі, тому ваше завдання утримати себе, не робити це самим і кожен раз доручати це дитині .

Спочатку дитині доводиться нагадувати про її обов'язки, через якийсь час обов'язок пам'ятати повинен вже лягти на саму дитину. Пам'ятати про свої обов'язки - теж обов'язок дитини!

Крок 8: Самостійність.

Коли дитина вже знає, що таке обов'язки, приходить пора привчати її до самостійності. Уміння підкорятися - основа розумної самостійності. Самостійність слухняної дитини в тому, що ви можете вже давати їй важкі завдання в упевненості, що вона їх виконає цілком самостійно, без вашої допомоги і підказок. Це вже не просто "Сходи в магазин" або "Виносити сміття - твій обов'язок", а "Збери всі речі, які будуть тобі потрібні в поході", "Бабусі потрібно допомогти на дачі скопати город", "Захворів зуб? Дзвони в поліклініку, дізнайся коли лікар, сходи і вилікуй зуби ". Як завжди, в повному обсязі буде складатися відразу, спочатку дитина буде потребувати ваших підказках, допомоги та підтримки, але чим частіше вона почне успішно справлятися з важкими дорученнями, тим швидше у неї прокинеться смак до самостійності. Отже, рухайтеся від простого до складного, від підказок щільних, частих і конкретних до підказок рідкісних і загального плану, і таким чином поступово переходите до все більш важких і самостійних завдань, в основному на самому позитивному тлі, з дрібними нерегулярними підкріпленнями і рідкісними великими.

В ідеалі, якщо ви кудись поїдете на відносно тривалий термін, ваша дитина повинна вміти жити без вас впоратися. Вона уже - самостійна!

Крок 9: Відповідальність.

Ну ось, залишився останній крок: відповідальність. Жінки не дуже люблять слово "відповідальність", їм ближче "дбайливість", проте між цими словами є різниця: турботлива людина платить тільки стараннями і душею, а відповідальна за свої помилки платить реально. Якщо ви доручаєте дитині відповідальну справу, за це, в разі проколу, доведеться розплачуватися або дитині, або вам. Але діти ростуть, приходить пора знайомити їх з відповідальністю, і ви тепер доручаєте дитині не просто справи, а відповідальні справи: ті, за які треба відповідати перед іншими людьми або, просто, за помилки розплачуватися.

Ви доручили дитині розставити на столі дорогий сервіз. Або - покласти гроші в банк. Або - привести маленьку сестричку з садка ... Не розіб'є? Чи не загубить? Не забуде?

Беручись за відповідальну справу, дитина вже знає ціну помилки, і відноситься до доручення відповідально: все продумає, запам'ятає, простежить і перевірить, а за підсумками вам обов'язково доповість.

Коли дитина навчиться і цьому, ви можете пишатися - перед вами вже доросла людина. Ви - виховали дорослуо, відповідальну людину! Пам'ятайте, а починалося все з неслухняного дитині?

Звичайно, і після цього ніхто не може обіцяти вам, що ваші діти стануть ангелами. Можливо все, наші діти слухаються нас не завжди. Колись це буває випадково, іноді - навмисно. Як на це реагувати? Спокійно. Якщо ви дієте грамотно, це питання ви вирішите не важко.

Переведено. Автор: Н.І. Козлов "Привчайте дитину вас слухати і слухатися"
Кiлькiсть переглядiв: 257