Як хвалити дитину, щоб підтримати, дати відчуття цінності, не роблячи її залежною від похвали

Щоб наша похвала не стала «несучою стіною» для самооцінки.

- Важливо пам'ятати, що нагороди і покарання з часом знижують мотивацію

- Самооцінка не зможе "підвищитися зовні". Всі наклейки, подарунки, оцінки, похвала, лайки - дають тимчасовий ефект. І формують залежність. А у дитини/дорослого так і не з'являється стійкої впевненості у своїх силах, таланти, компетентності. І кожен раз доводиться знову вчитися «привласнювати» собі результат.

- Ідеально, звичайно, якщо дія і отриманий результат (задоволення від нього (рисунок, навик, дія, шкільна оцінка в кінці кінців) самі по собі стають радістю і "нагородою".

- Малята - дошкільнята все ж орієнтовані на отримання винагороди дій. Наклейками, наприклад, підкріплюються їх зусилля. Але нам обов'язково важливо зосереджувати увагу і на «внутрішньому результаті».

- Я часто помічала - коли хвалиш людини, кажеш, який же молодець, який розумник тощо - він ніби навмисне намагається спростувати слова, ніби сумнівається в щирості.

Основний принцип - не просто говоримо слово «молодець», «розумниця», а фокусуємо увагу на те, що саме «хвалимо». саме це дає відчуття значущості, ощутимости зробленого.

Якщо ми відзначаємо цінність, а потім говоримо частку АЛЕ - це знецінює все раніше сказане.

Похвала: молодець! Я тобою пишаюся! Хороший хлопчик/дівчинка.

Підтримка: ми акцентуємо увагу на тому, що саме «ми підтримуємо», нам важливо назвати, що саме ми бачимо найціннішим.

Дитина: я гарно намалювала?

Похвала: який талановитий (гарний малюнок!

Підтримка: така яскраві фарби! На малюнку і сонце, і веселка, і віконця в хаті видно, а це - схоже - собака на вулиці! Тобі подобається розмальовувати? - це дуже відчувається

* коли дитина відчуває «підтримку» - він починає сам розповідати про те, що ще намалював, що виходило, а що було складним, що збирається робити. Коли ми хвалимо - залишається відчуття якоїсь незадоволеності або Дитина може несподівано чинити опір похвалу.

Дитина: я сьогодні отримав 12баллов з математики

Похвала: "ти у нас геній!

Підтримка: ти так багато займався (тобі цікава математика, ти вирішив всі приклади, а що було найскладнішим?)

Похвала: хороший хлопчик, сам одягаєш колготи!

Підтримка: ти сам абсолютно без допомоги розібрався і надів! Я навіть не помітила, як швидко ти це зробив.

Похвала: ти природжений письменник! Краще всіх пишеш твори!

Підтримка: коли я читала твій твір, я ніби бачила і чула все, що ти описуєш, і шум струмка, і шелест вітру в деревах, і бачила людей - так точно і красиво були підібрані слова. Так пишуть письменники.Приклади, як можна замінити пропозиції з часткою АЛЕ в спілкуванні з дітьми:

Ти так чудово впорався із завданням! Молодець, але зробив не акуратно. (Варіант підтримки: всі цифри / букви на сторінці немов стрункі дерева в лісі. А ось ці - ніби нахилив вітер. А тут - калюжа після дощу?

Ти зібрав іграшки, але міг би і швидше. (Варіант підтримки - о! Іграшки були зібрані зі швидкістю супергероя спортсмена! Ще кілька хвилин і був би новий світовий рекорд).

І я помітила, що коли, завдяки людини, говориш не просто «спасибі», а позначаєш, за що саме вдячний - сама вдячність стає більш щирою і значущою.

Добрих впевнених дорослішання :-)

автор С. РОйз

Кiлькiсть переглядiв: 192